Page 10 - รายงานประจำปี 2565 สสว
P. 10

สารจำาก


           นายุกอบัศักดำิ� ภููตระกูล




           Message from Mr. Kobsak Pootrakool


                               ำ
                                             ิ
           ปรัะธานกรัรัมการับรัิหารัส่านักงานส่่งเส่รัิมว่ส่าหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม
           Chairman of the Executive Board for the Office of Small and Medium Enterprises Promotion (OSMEP)






                                                                    In 2022, OSMEP’s mission under the Small and Medium
                                                                    Enterprises Promotion Plan 2021-2022, focuses on
                                                                    aiding and promoting SMEs in different aspects. This
                                                                    includes measures to support funding sources, promote
                                                                    the expansion of online and offline distribution channels
                                                                    domestically and internationally, encourage innovation
                                                                    in product research and development, and facilitate the
                                                                    transition of SMEs into the digital age.


                                                                    According to the implemented measures, the overall
                                                                    economic performance of the year 2022 indicated that
                                                                    the GDP of Small and Medium MSMEs amounted to
                                                                    6.11 trillion-baht, accounting for 35.2% of total GDP of
                                                                    Thailand, with a growth rate of 4.5%. The growth of GDP
                                                                    among MSMEs in 2022 revealed that small enterprises
                                                                    experienced the highest growth at 17.6%. This growth was
                                                                    supported by various factors, including the full reopening
                                                                    of the country, the recovery of the tourism industry
                                                                    from both Thai and foreign tourists, and the revival of
                                                                    MSME businesses in the trade and service sectors such
                                                                    as accommodation, restaurants, freight, and passenger
                                                                    transportation, as well as media production businesses
                                                               ิ
                                                 ้
                                                         ิ
                                                       ิ
                                                        ั
                                                            ่
                         ในป็ี ๒๕๖๕ ภารกิจของ สสวิ. ภาย่ใต่แผู้นป็ฏิบต่กิารสงเสรม  that regained pre-COVID-19 revenue levels. Meanwhile, the
                                     ิ
                          ิ
                         วิสาหกิจขนาดกิลางและขนาดย่่อม  พื่.ศ.  ๒๕๖๔-๒๕๖๕     value of MSME merchandise exports decreased by 6.0%
                              ิ
                                                               ้
                         โดย่มุงเน้นกิารให้คัวิามช่วิย่เหล่อและส่งเสริม SME ในทุกิ ๆ ดาน   compared to 2021, and MSME imports decreased by 1.9%.
                            ่
                                   ่
                                           ่
                         เช่น มาต่รกิารชวิย่เหล่อแหลงเงินทุน ส่งเสริมกิารเพื่ิ�มช่องทาง  This decline was in line with the overall decrease in exports
                          ำ
                                                      ่
                                                            ำ
                         จาหน่าย่ทั�งแบบออนไลน์และแบบออฟื้ไลน์ ชองทางจาหน่าย่   and was primarily attributed to a reduction in imports of
                                       ่
                                                           ั
                         ทั�งในป็ระเทศและต่างป็ระเทศ  ส่งเสริมกิารใช้นวิต่กิรรม   raw materials and intermediate goods. Factors contributing
                                           ั
                                         ิ
                              ิ
                         ในกิารวิจย่และพื่ัฒนาผู้ลต่ภณ์ฑ์ รวิมถ้งกิารส่งเสริมกิารเต่ร่ย่ม  to this decline included the impact of China’s zero-COVID
                               ั
                                             ์
                                             ุ
                         คัวิามพื่ร้อมให้ SME กิ้าวิเข้าส้่ย่คัดจทัลอ่กิดวิย่  measures, the severity of the Russian-Ukrainian war since
                                               ิ
                                                     ้
                                                ิ
        8  รายงานประจำาป สสว. 2565
                     ี
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15